Om Cecilie

Bildet mitt
Scottsbluff, Nebraska, United States
Utvekslingsstudent i Mitchell, Nebraska 08/09 med organisasjonen STS Foundation.

søndag, februar 08, 2009

8.februar 2009 - Dagens refleksjoner

Det er allerede 6 måneder siden jeg forlot Norge. Et halvt år liksom. Tida har gått utrolig fort, men på samme tid utrolig sakte. Det med tid er litt vanskelig å forklare, for tidsperspektivet man får blir helt forvridd (er det et ord?) når man opplever så mange inntrykk, blir kjent med nye mennesker, og blir flytende i et fremmedspråk. Det er mye som foregår i hue mitt innimellom, og det er ikke alltid like lett å få uttrykt det i ord, tanker eller noe. Å være utvekslingsstudent er en emosjonell berg-og-dalbane - som jeg aldri har angret på at jeg hoppa på =)

Jeg skal innrømme jeg har vært veldig sløv med blogging/bildepublisering på Facebook i det siste. Det er ikke så enkelt å alltid få tid til alt, men jeg prøver å være så flink som mulig, for jeg vet at det er denne bloggen jeg kommer til å kikke tilbake på når utvekslingsåret mitt er over (som praktisk talt ikke er mange månedene unna) Den 14.mai reiser jeg herifra og 15.mai lander jeg i Noreg.

Det er så rart å tenke på at det året jeg har sett frem til i årevis er i ferd med å ta slutt. Men det er jo på en måte bare en begynnelse dette her, hvem vet hvor mange ganger jeg kommer til å komme tilbake til Nebraska og eventuelt flytte til et sted i nærheten? Dette er virkelig mitt andre hjem, som jeg garantert kommer til å savne!

Men, fra refleksjoner over ditten og datten, så tenkte jeg som så at jeg skal skrive om hver enkelt time jeg har på skolen, om lærere, elever osv. : )

1st period 08:00 - 0845
Weights
Lærer: Mr Lambrecht
Denne klassen har jeg hver dag, noe som egentlig er greit. Vi gjør mange forskjellige løft, og noen kondisjonsøvelser som vertimax (spenst/utholdenhets apparat) dots, hoppetau (x300) ladder osv. Liker meg godt i klassen, selv om læreren har et utrolig temperement. Han blir fly forbanna for den minste feil. Menmen. Det er jo egentlig bare å følge reglene så går det som regel greit =)
Favoritt medstudenter: Det må bli de 5 andre jentene Elisa, Taleya, Kylee, Alejandra og Karol.
Terningkast: 4

2nd period 08.48 - 10.20 - Orange Days
American Government
Lærer: Mr Yauney
Dette er klassen hvor vi lærer som hvordan politikken og så videre i USA fungerer. Vi pugger amendments, the preamble, lærer om økonomien, rettssystemet (Supreme Court, Lower Courts osv) utenrikspolitikken til USA, amerikansk historie med mer. Jeg digger Mr Yauney, som helt klart er favorittlæreren min. Han er en utrolig engasjerende lærer, som kan gjøre det tørreste pensum gjennomvått! (haha tog du an!)
Dette er forøvrig en required class for seniors.
Favoritt medstudent: Lindsey (voted class clovn, om det sier litt)
Terningkast: 5

3rd period 08.48 - 10.20 - Black Days
General Math II
Lærer: Mr Lashley
Dette er vel klassen jeg fortsatt lever i håpet om, tilsvarer 2P. Hvis ikke sliter jeg. Vel, nå skal det faktisk sies at vi går gjennom ting vi gikk gjennom i 1T i fjor, så jeg håper ikke alt håp er forsvunnet. Vi har logaritmer, trigonometry, harde funksjonsgrafer å løse, og mer. Jeg må bare si at det å ha matte på et fremmedspråk har bydd på litt flere utfordringer enn jeg hadde forberedt meg på, men det går greit. Er jo kjekt å vite at jeg omtrent er den eneste som skjønner det metriske system i den klassen (kanskje på skolen? nei, den tyskerjenten Sophie skjønner vel så vidt jeg vet metriske målenheter også)
Favoritt medelev: Kylee
Terningkast: 3 (math is math :P)

4th period 10.25 - 11.09 - Everyday
World History
Lærer: Mr Sulc (tidligere Mr Bullington)
Jeg bare nevner det - utrolig slækk time! Vi gjør som regel et worksheet som tar 10 minutter og får fri / studyhall resten av timen! Nå for tiden er tema Kina, så vi ser på filmer om Kinas historie. Ganske interessant! I denne timen er det kun freshmen og sophmores, og Zach og jeg er eneste seniors. Men det går greit =)
Favoritt medelev: Ehm.. Ingen? Vi er en liten klasse (ca 12 elever) og jeg kan ikke si jeg har noen i den gruppa som skiller seg særlig ut.
Terningkast: 3 (det er nemlig ikke så veldig utfordrende.. Prøvene er multiplechoice!!)

Lunch fra 11.10-11.52 - vi drar enten hjem eller til Hunter =)

5th period 11.52 - 13.25 - Orange Days
English
Lærer: Mrs Law
Dette er egentlig retardengelskklassen jeg er havna i, men det får gå. Vi gjør enkle worksheet og utvikler vokabularet. I forrige semester leverte jeg inn 3 stiler, og dette semesteret skal vi gjøre et research paper på et yrke vi vil velge, pluss litt andre småting. Det er ganske slækt. Men greit nok da =) Jeg digger læreren vår, hun har tykke brilleglass, misliker sterkt kverrulanter, og har bodd på Hawaii! Hun har gitt meg et par tips for turen =)
Favoritt medelev: Ingen.. Haha
Terningkast: 4 (litt kjedelig, men helt greit)

6th period 11.52 - 13.25 - Black Days
Intro to Management, Marketing and Entrepreneurship
Lærer: Mrs Ramig
Jeg liker igrunn denne klassen veldig godt. Første semester jobbet vi mye med human relations, og ulike typer management styles. Veldig relevant for meg synes jeg, siden jeg har en jobb, og ser viktigheten av et godt management (med pappaen min som top boss!) For tiden holder vi på å lage podcast, som skal publiseres på internett, så jeg sater på at jeg poster linken her på bloggen så fort podcastene er ferdige. Vi blogger også, men jeg fikk beskjed om at den bloggsiden er konfidensiell, selv om sikkert dere ville klart å google dere frem til den.
Favoritt medelev: Aryelle
Terningkast: 5 (utrolig engasjerende lærer, bra pensum og interessant å jobbe med datamaskiner)

7th period - 13.30 - 14.58 - Orange Days
Guitar - Beginning
Lærer: Mr Hebbert
Dette er fine arts klassen min, som er required to graduate. Det er ikke så ofte det blir mye gitarspilling, men vi snakker om politikk, verdenshendelser og igrunn alt mulig rart. Læreren er prest, men han må være en av de mer liberale amerikanske kristne prestne jeg kjenner, for han har mange muslimske venner! =) Han er også en veldig dyktig gitarspiller som har lært meg en del nytt, selv etter 10 år med gitaren i fanget!
Favoritt medelever: Shelby og Ray
Terningkast:
6 (definitivt den beste klassen jeg har!)

8th period - 13.30 - 14.58 - Black Days
Spanish I
Lærer: Ms Starkey
Dette er begynnerklassa i spansk, og ikke spør meg hvorfor jeg har havna i den klassa, når jeg ikke har tenkt å fortsette med spansk i Vg3! Men er jo greit nok da, mye som er likt med fransk, men til nå synes jeg faktisk spansk er lettere =) Det er litt merkelig å tenke på at dette er det første fremmedspråket amerikanerne lærer på skolen, fra og med 9.klasse liksom. I klassen min er det mest freshmen, et par sophmores, en junior, og senioren meg! Det som forundrer meg litt er at, i motsetning til da jeg begynte med fransk i åttendeklasse, vi ikke leser tekster eller noe. Vi bare pugger gloser og verb, og aldri får sett tekster hvor vi får sammenhengen. Menmen. Det kommer vel. Ms Starkey underviste i tysk for et par år siden på Mitchell, men måtte bytte til spansk, da skoleledelsen ikke så viktigheten av tysk i USA, men heller at alle mexicanerne får morsmålsopplæring, på bekostning av alle andre. Det er med andre ord ikke den store valgfriheten hva språkfag angår, her i Mitchell. Men såklart, hva skal man forvente ut av en skole med 30 lærere og 300 elever. De større skolene har sikkert litt mer valgfrihet.
Favoritt medelev: Ingen :P
Terningkast: 5 (jeg elsker å lære nye språk!)

9th period - 15.00 - 15.45 - Every Day
Study Hall
Lærer: Mrs Ramig
Jeg har studyhall i businessrommet, noe som er greit, om jeg trenger en data til å gjøre lekser på. Vi må gjøre lekser i studyhall, og være helt stille. Er litt nazi, men det får gå :P
Favoritt medelev: Mersades
Terningkast: 3 (langdrøyt og kjedelig for det meste)


Håper denne lille oversikten forklarer litt bedre skolehverdagen min =)

Nå er det søndag gitt, back to school i morgen. Helgen har vært helt grei den, på fredag dro Jennie og jeg til the Cougar Palace (WNNC (Western Nebraska Community College) sin hjemmebane) og så semifinalen i WTC (Western Trails Conference) mellom Mitchell Tigers og Bayard Tigers. Det endte med et solid tap for Mitchell Tigers, mens Bayard avanserte inn i WTC finalen hvor de spilte Kimball Longhorns. Jeg aner ikke hvordan den kampen gikk, men Mitchell vant b-finalen i allefall =)
Vi dro på DairyQueen (eller DairyCream som jeg liker å kalle det :P) etter kampen hvor Jennie bestilte cheeseburger og jeg fikk servert en nyyydelig bananasplit =)

På lørdag dro vi til Amy (vertsmor) sin kusine som bor utenfor Alliance. Og når noe er UTENFOR Alliance, då e det jeevlig lide!
Væffal, mobilen min hadde ikke dekning eller noe da. Heftige saker. Er visst bare Viaero som har dekning utpå landet.
Vi bakte kaker og putta de opp i kakebuketter, pynta med roser, sløyfer og hjerter =) Jennie skal selge de for fundraiseren sin for turen hennes til DC om snaue 4 uker.
Etter det dro vi til Wonderful Kitchen som er en skjinaresturant i Alliance. Akkurat samme meny som Wonderful House i Bluffs, men det er jo ikke negativt. Det blei beef'n'broccoli på meg :D
Etter at middagen var unnagjort fikk Jennie og jeg noen quarters av grandma, og vi kjøpte bart og skjegg. Ja. Sånn man kan klistre på. Vi hadde mye gøy med det.
Vi dro ut til grandma and granpa's farm og spent the night der.
De har forresten den NEST nydeligste border collien (etter TESS selvfølgelig) som heter HeyYou.


TESS <3

Jennie og jeg rewrote en avis og vi gikk til sengs, trøtte og fæle. Haha

Våkna opp idag til biscuits&gravy til frokost i dag og det smakte godt =)
Dro hjematt med Amy siden jeg måtte gjøre ferdig stilen til government i morra, og vaske og pakke klær til Hawaiituren om 3 dager!
Har også snakka med Hanna på Skype! Det var godt, har ikke snakket med henne på 5 mnd :o

Men nå skal det vaskes litt mer klær, og pakkes enda litt mer, før jeg hopper til sengs om et par timer!

(For ordens skyld - starta på dette innlegget torsdag 5.feb, og har bare bygd videre på det i løpet av helgen!)

Håper forresten på litt mer respons på mine innlegg, spesielt når dere krever innlegg av meg, og blir sinte hvis jeg ikke kommer med innlegg på ukesvis. For min del, kan jeg godt slutte å blogge, det er ikke for min skyld jeg blogger. Jeg blogger for det er for familie og venner i Norge.
Vær så snill å gi litt respons og tilbakemelding på bloggen min.
Takk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar