Om Cecilie

Bildet mitt
Scottsbluff, Nebraska, United States
Utvekslingsstudent i Mitchell, Nebraska 08/09 med organisasjonen STS Foundation.

fredag, februar 20, 2009

Aloha - Hawai'i 2009

Ja, da var jeg altså kommet hjem fra Honolulu og Hawaii, og jeg sitter bare igjen med så utrolig mange gode inntrykk, mange nye venner fra hele verden, og en liten anelse brunfarge.

11.februar (Onsdag)
Bare for å begynne i en ende, så kan vi jo starte med avreisedagen 11.februar. Jeg var dritspent! Våkna som vanlig på ukedager 0600, tok en dusj, spiste litt frokostblanding, og i 8-tiden kjørte vertsmor og jeg til flyplassen her i Scottsbluff. Da vi ankom flyplassen var det fortsatt en time igjen til check-in startet, så vi gikk til loungen/den offentlige resturanten på flyplassen, og fikk oss litt frokost. Det skulle vise seg å lønne seg for meg i allefall :-) Te, kaffe, eggerøre og toast ble servert og det smakte riktig så godt.
Da klokken nærmet seg 10.00 gikk vi til check-in område, men siden check-in damen ikke hadde kommet enda, fikk jeg ringt mamma og snakka med ho før jeg reiste av sted. Fikk nemlig beskjed av Jens-Christian om å ringe henne før jeg dro. Snakka vel i et lite kvarter, før check-in startet. Jeg var først i køen, så det var jo greit. Pre-printa boardingpass ble vist frem, fordi jeg sjekka inn på internett dagen i forveien og valgt seter og greier.
Baggasjetag ble putta på, og kofferten min som veide "hele" 28pounds ble sjekka inn hele veien til Honolulu. Det er i allefall fordelen med å holde seg til samme flyselskap hele strekningen, og siden ZK (Great Lakes Airlines) code-sharer med UA, så er det ganske så bekvemmelig å fly fra BFF. Bra med connections er det jo også videre ut i verden fra DEN for de som måtte ønske det.
Nok om det, check-in gikk finfint, og jeg fikk re-printa boardingpass og sete 2A som jeg ikke hadde fått sjekka inn på, siden ZK tydeligvis ikke ville sjekke meg inn på nettet. Gikk gjennom security og fikk bekrefta at jeg fortsatt ikke hadde sprengstoff i tannkremen, eller dynamitt i laptop-baggen. Boarding startet ca 11.10 am.

Og da var reisen i gang. Jeg var utrolig spent! Flyreisen gikk smertefritt, og vi landa vel i Denver litt før tiden. (For dere som er interesserte i å lese mer om selve flyreisen (haha, som om det er så mange, men uansett) så skal jeg poste en link til scanair-forumet med tripraport der)
I Denver susa jeg litt rundt, før flyet til San Francisco gikk. Eller fløy da.
Da vi landa i San Francisco regna det sykt! Glad for at det ikke var der jeg skulle tilbringe uka mi =) I SFO var det flybytte, men på samme flightnummer, så gikk bare tvers over terminalen, og inn i det nye flyet som skulle ta oss til Honolulu.
Jeg var trøtt og sliten, etter nesten 12 timer på reisefot - til da, og da smakte det godt men en liten dyr salat som "middag". Den kosta 9$ men jeg hadde betalt hva som helst for en matbit på det tidspunktet.

Etter omlag 5 timer, starta innflyvinga til Honolulu International Airport, og under innflyvning fikk vi se mesteparten av O'ahu opplyst, siden klokka nærma seg 20.00 lokaltid. Masse lys og utrolig fint. Surt jeg ikke hadde vindusplass, så kunne jeg tatt bilde! Jaja.
Under flyvningen satet charterfeberen inn hos pursern og flyvertinnene, og konkurransen om "Når er vi på det geografiske midtpunktet mellom SFO og HNL?" Kaptein kom på høytaleren og informerte om tailwind, distance, groundspeed, altitude og alt det der. Men jeg kom med et litt educational guess, siden jeg ikke hadde noen kalkulator. Jeg var 2 minutter unna! jaja.

Touchdown HNL var 19.50 - 7 minutter før rutetid!
Da var det å komme seg til baggageclaim hvor jeg ble møtt av the chaperon Niels, og to andre norske jenter, og en sveitsisk gutt. Vi blei på rent charterturvis skvisa inn i en liten minivan, og kjørt til hotellet - Hokele Suites Waikiki. Der ble vi sjekka inn, fikk lei's (blomsterkranser) og jeg kom meg på rommet mitt og fikk skifta, for jeans og hoodie hører ikke hjemme på en vulkansk øy i Stillehavet :D
Siden jeg ankom sent, gikk jeg glipp av velkomstmiddagen, men det gjorde egentlig ingenting. Jeg var steintrøtt og klar for senga, men vi måtte ha et lite orienteringsmøte først, hvor regler og sånt blei gjennomgått. Etter det fikk vi lov til å gå til sengs. Mine room mates tør jeg påstå var de kuleste trønderne på Hawaii den uka! Christina, Marielle og Lotte. Kjempe hyggelige jenter =)

12.februar (TORSDAG)
Vi stod tidlig opp, gikk til frokost som ble hver dag servert på Perry's, en lokal liten resturant. Salatbar, typisk amerikansk frokost (pannekaker osv) og masse frukt =)
Etter frokost gikk vi inn på Food Pantry for å kjøpe lunch. Deretter "boardet" vi busser, og blei kjørt rundt O'ahu. Vi stoppet på strategiske plasser, for å ta bilder og nyte sjøen. Seriøst, 6 måneder uten å se havet har vært forferdelig for en sørlending som meg!!
På Kailua Beach stoppet vi i 11 tiden for å bade, spise lunchen vår osv. Der dro vi fra i 13-tiden og fortsatte turen mot North Shore som er verdenskjent for sine gode surfebølger!
Vi kjørte til Lanaikea Beach, hvor to sea turtles hadde plassert seg for ettermiddagen. På veien tilbake til Honolulu stoppa vi i en liten surfelandsby, Haleiwa for å ha dasspause (artig ord) og spise sånn derre.. ja nå har jeg glemt hva det heter, men det er en slags slush-is.
Da vi kjørte hjem til Honolulu, fikk jeg melding av noen på fastlandet om det gikk bra med meg. Og da skjønte jo jeg ingenting, men de hadde altså hørt om en tornado i Hawaii, men det var heldigvis på en annen øy! Men det var litt urolig vær på O'ahu den dagen også, men litt regnbyger osv.
Vi passerte stedet hvor LOST ble spilt inn (stranda, jungelen osv) noe som var utrolig kult.
Da vi kom tilbake til Honolulu blei vi sluppet av ved Hard Rock Café hvor vi spiste middag. =)
Etter middag var det fritid, som gikk med til shopping i Honolulu's gater, gå seg vill i Japan-taxfree'n med gæærne nordmenn og et par tyskere, jet lags shopping (som ofte fører med seg at man shopper ting man egentlig ikke trenger) og litt sånn. Curfew var 23 så vi avslutta relativt tidlig igrunn, selv om kroppen min forsatt var i MoutainTime og 0200 på natta i Nebraska.
På kvelden kom Auntie Uta (som blei hetendes Antilopa etter hvert, det var litt enklere å si!) og informerte om morgendagen.

13.februar (FREDAG)
Tidlig opp igjen, og frokost på stamstedet vårt, og deretter boarding på skolebusser som tok oss til Diamond Head National Monument, som er en extinct (heilt dau) vulkan. Vi steg ca 200 meter på 1200m noe som var rimelig lett, selv om et par trapper på slutten og litt feber på frøken Larsen gjorde at jeg ble litt andpusten etter hvert!
Fra toppen var det nydelig utsikt over Stillehavet, O'ahu og Honolulu og Waikiki Beach. Fikk tatt en del bilder og filma litt på toppen, selv om det blåste godt der oppe!

På ettermiddagen dro hele gjengen til stranden for å surfe. Uncle Chris hadde mekka sammen en utrolig bra pakke for $30 fikk vi leie brett, og instruksjon i over en time! Surfing er skikkelig gøy, og litt hardt, ettersom man må padle en del med armene. Jeg kom opp på første forsøk, bare for å skryte litt sånn ekstra.
Styring og sånt fikk jeg til på siste forsøk, men det er jo bare et bevis på at øvelse gjør mester!
Sola oss litt på stranda før vi dro tilbake til hotellet vårt, og gjorde oss klare for kveldens aktiviteter.

Vi møttes i lobbyen av hotellet, og vi gikk i samla flokk, i ren norsk barneskole stil, til en park nesten ved Ala Moana. Der spiste vi pizza levert av Papa Johns, spilte beachsoccer og beachvolleyball. Etterhvert blei det litt kjølig så Eduardo fra Colombia og Stephanie fra Sveits, og jeg gikk tilbake til hotellet for å skifte. Vi kom akkurat tilbake til stranda i tide, for å se fyrverkeriet som blir sendt opp hver fredag på beachen. Utrolig vakkert =)

Etter fyrverkeriet, dro jeg og noen andre nordmenn til Hägen Dasz og kjøpte is, pluss at det blei litt tid til shopping før curfew, selvfølgelig :D

14.februar (Lørdag) Happy Valentines Day! - Hau `olí La o Lono-ike-aweawe-aloha!
Valentines day på Hawaii! Kan det blir mer romantisk?
Vel, wakeupcall var 06.30, og ettersom vi hadde kommet oss litt inn i døgnrytmen, var det hardt å stå opp.
I 2.etasje ble det servert en muffinsfrokost og juice og kaffe. Klokken 07.30 dro skolebussene til Pearl Harbor.
Bussturen dit tok omlag en halvtime, og da vi ankom the memorial, så var det faktisk ganske ståka fullt.
Vi fikk kikket litt rundt før filmen om the events som ledet til angrepet på Pearl Harbor, før vi gikk ombord i båten som tok oss ut til selve memorialet.
Det var utrolig spesielt og ganske høytidelig å være rett over massegraven til 1700 mennesker. Jeg tror jeg aldri kommer til å oppleve den samme følelsen, for det var bare utrolig spesielt.
Det var liksom ikke noe skip som lå rett under føttene mine, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Man så liksom noe av skorsteinen eller hva jeg skal si, stikke opp gjennom vannoverflaten, og rett under vannoverflaten kunne man se kun et rustent skipsvrak.
I den ene enden av memorialet var det en vegg med alle navnene til de omkomne, for det blir jo litt som en gigantisk gravstein. I tillegg var det en liten plate til venstre med navnene på de få som overlevde. Mange la sine lei's på memorialet, som er et tegn på, ja hva skal jeg si - kjærlighet, og at man bryr seg om dem som fortsatt ligger i vraket, 68 år etter.
Vi fikk streng beskjed kvelden i forveien om en konservativ klesstil mens vi var på memorialet, og jeg kan ikke minnes å ha sett en eneste flipflop eller kort shorts mens vi var der.

På veien tilbake til hotellet kjørte vi innom downtown Honolulu, og fikk sett statuen av King Kamehameha I på utsiden av Hawaii's supreme court, the royal palace og the governor house. Vi kjørte også gjennom Chinatown =)

Klokken 2.45 møttes de som ville tilbringe litt mer tid på USA's nest største kjøpesenter, Ala Moana Shopping Center, for en rutebussavgang rett ovenfor gata av hotellet, ved ABC Store. ABC Store er visst en lokal spesialitet de har i Hawaii, som fungerer litt som en litt dyrere versjon av 7/11 eller noe. Alt er utrolig dyrt på Hawaii da, for alt må importeres, sett bortifra det som dyrkes på øyene, som ananas og bananer eller noe.

Explore America gjengen klarte rimelig bra å fylle opp den ene rutebussen, og de fleste av oss måtte stå i midtgangen. Vi ble vist hvor vi skulle møtes for middag et par timer senere, og etter det blei omtrent 50 utvekslingsstudenter sluppet løs. Ala Moana har alt hva hjerte kan begjære. Prada, Chanel, Guess, Gucci, Levi's, Abercrombie&Fitch, American Eagle Outfitters, Hollister, PacSun, tonnevis av Starbucks' og mye mer. Du kan jo bare google Ala Moana Shopping Center for å finne hele butikklista. Kjøpesenteret er SVÆRT og mesteparten av det er utendørs, dvs ingen vegger/tak, så det er bare en kunstig landsby, nærmest. Fikk shoppa litt til mine brødre i Noreg, og til fattern på en Uidentifisert butikk, så du får bare glede deg pappa til å se hva jeg har brukt opp nesten halve stipendet mitt på, til deg =) Neida, er ikke så ille..

Middag ved Bubba Gumps, og det var et artig sted, som hadde Forrest Gump som tema. Det er originalt en sjømatresurant, men jeg endte opp med cæsar salad. =)

Enda mer shopping ble det etter middag, før vi tok rutebuss tilbake til hotellet.
Der la vi fra oss shoppingposene, og la ut i Honolulus gater på jakt etter nye objekter å betale for og putte i poser. :D

15.februar (Søndag)
Klokken ringte 07.15, og alle var oppe og klare til dagens dyst. Eller nesten. Jeg merket, at utover uken, blei det diggere og diggere å sove inn litt. Men litt over 8 fikk vi, Lotterlig, som var teamnavnet vårt, i allefall kommet oss avgårde til Perry's for frokost, og tilbake til hotellet var vi på slaget 9! Da gikk starten for dagens lille hotellromkonkurranse - The Amazing Waikiki Race. Via clues, måtte vi ta oss gjennom en løype, løse forskjellige oppgaver, danse hula på strandene med random tourists osv. Det var artig, men konkurranse instinktet til hotellrommet mitt svikta litt da vi gikk forbi en Hägen-Dazs, og vi måtte ha forsyninger.
Vi tok det med ro, og endte på en fantastisk 12. plass av omlag 25 rom! Godkjent det.
Fra vi kom tilbake til hotellet til 16, hadde vi fritid, noe som betød ca 4 timer med soling, shopping og sånne ting =) Da vi kom tilbake til hotellet i 15-tiden, stelte vi oss, og gjorde oss klare for det jeg tror mange så på som et av høydepunktene - Lu`au, som et et Hawaiian party.
Der ble det servert tradisjonell Hawaiian mat, sammen med Polynesisk underholdning. Vi fikk servert:
- Haupia - coconut pudding
- Malassadas - Portuguese sugared donuts
- Lomi Salmon - Diced salmon with onions, etc (lomi betyr massasje) - denne likte jeg godt!
- Pupu - finger appetizers
- Loco Moco - Plate lunch featuring a fried hamburger patti and a couple of fried eggs stacked on white rice and topped with brown gravy - NAMNAM!!!
- Saimin - Noodles in broth, with meat and vegetables - helt OK
- Poke - sliced raw fish
- Kalua pua`a - Roast pig - kjempe NAM!
- Poi - lilla dip - prøvde ikke :P

I det hele tatt, det var nui `ono - veldig godt :D

Vi lærte oss hula dansing, og den polynesiske underholdningen var utrolig gøy!
Fikk også tatt bilder med huladanserne med "hang loose" og hele pakken! Kjempe artig kveld.


Beklager for en meget hårete hånd, men det var det beste google min venn kunne gi meg idag.

Heldigvis stoppa ikke moroa der, for vår busseskorte Cousin Alika (man tiltaler folk på Hawaii med family names, fordi på Hawaii er alle en stor ohana (family)) tok frem ukulela si og spilte opp til allsang. Favorittlåta på buss4 var vel I'm yours som man godt kan si er themesongen til Explore America Hawaii trip #1! Vi hadde også et par bussleker, favoritten min var "Japanese Drive By" som går ut på at bussjåføren skrur av alle lysene i bussen, alle i bussen tar frem kameraet sitt, og når vi passerer en annen buss, flasher alle med blitzen sin! Det var bare utrolig morsomt, og må ha sett helt japansk ut for bussen vi passerte :D
Japanerne er ikke sjeldne å se i Hawaii, jeg vet NWA og JAL har flere daglige avganger mellom HNL og Japan, og da vi passerer rikmannshotellene på Waikiki Beach, hadde flere av dem business og first priority tags på koffertene, noe som tyder på et godt marked mellom Hawaii og Asia. De fleste menyer på resturanter og cafeer, og skilter i gatene er både på japansk og engelsk.
Derfor føles det godt å gjøre litt narr av dem :D Japanerne er jo som kjent veldig ivrige med alt fra billige engangskameraer til de dyreste SLR kameraene med telezoomlinser.

16.februar (mandag)
Word of the day: humuhumunukunukuapua`a - en fiskesort (og ja, jeg klarer å uttale det!)
Den store snorkle dagen! Rommet mitt var så heldig å være i første snorklegruppe, som skulle snorkle i Hanauma bay fra klokken 8 på morran til 12.15 på ettermiddagen. Vekkerklokka ringte 06.15 og det bar avsted til frokostplassen, hvor vi åt, og deretter ble gnudd inn i minivans igjen. Vi fikk maske, snorkel og svømmeføtter, og siden jeg var sykt solbrent (haha typisk meg vettu) og så ut som, ja jeg vet ikke hva, og klarte omtrent ikke å gå, så tok Lotte og jeg bussen ned til stranda! Dyreste bussen jeg har tatt, tatt i betraktning at ruta var omtrent 200 meter lang, og de krevde 50 cent per person, noe som er 3,50 NOK for 200 meter. Jaja.
Snorkla en liten runde, før jeg la meg til å sole, med solfaktor 50 og shades på, og mp3spillern og øreproppene som gjorde jobben sin.
Etter et par timer på stranda, reiste vi igjen. Bussen som tok oss ned, måtte jo bare benyttes på returen og, men nå tok de søren meg 1$ per person. 7 kroner for 200 meter. Det får gå, siden det nesten var nødsituasjon! Hoho.

Vel tilbake i Honolulu, catcha vi stranda for et par timer, før vi måtte tilbake til hotellet for å gjøre oss klare til kveldens party på Señor Frog.
Det tok mildt sagt av, med danser, karaoke med mer. Veldig artig kveld =)
Etter middag, ble det tid til enda mer shopping :D Må bare nevne at i tillegg til alle de dyre designer butikkene i Honolulu, finner man også verdenskjente surfekjeder, som Quicksilver og Roxy butikker, og en egen Volcom Store. Jeg var i himmelen! :D
Takk fedreland for Statens Lånekasse :D

17.februar (Tirsdag)
Siste hele dagen i Hawai'i, noe som kanskje la en liten demper rundt frokostbordet, men som ble bedre da vi kom oss til katamaranen på Waikiki Beach som skulle ta oss på en liten seilas. Havet var så blått som jeg aldri før har sett det.


Nok en gang, google er min venn.

Det var noen heftige dønninger på havet, noe som bare var gøy, for alle hadde på seg bikini, så det gjorde ikke noe om det sprutet litt =)

I 12 tiden la vi til "strand" igjen, og gikk for å sole oss. Selvfølgelig søvna jo jeg, så våkna opp med en herlig farge i nyansen rød til rosa. Men flassa nesten ikke noe i etterkant, så har en hæærlig tanlinje nå :D

Vi utveksla e-mail adresser, og jeg tror alle fra turen er venner med hverandre på facebook nå! :D Connecting people.
Jeg begynte såvidt å pakke litt, før vi møttes i lobbyen litt over 17 for å få avreise informasjon, spesielt om shuttleservicen, og når shuttelen hver person skulle ta, dro fra hotellet. Jeg fikk opprinnelig en 07.00 am shuttle, fordi de trodde at flyet mitt dro 10 på morgenen, men måtte forklare at det var military time, og 21.53 betyr 09.53 pm. Så fikk en 07.30 pm shuttle i stedet :D
Vi fikk litt mer fritid, før vi møttes poolside 20.30 for avgang til fots til Planet Hollywood hvor vi hadde avskjedfest og dance party. Fia, min danske venninne, hadde mange artige sangønsker til DJ Telley, og favoritten min må ha vært den gode norsk/danske schlaaageren Dr Jones - Aqua! :D

Partyet så ut til å ingen ende ha, men litt over 0100 på natten rundet vi av, og trasket tilbake i samlet flokk, til hotellet. Vi ble eskortert bort fra de værste barene, for slike scener kan vi jo ikke bli utsatt for. Hoho.
Rett til sengs, virkelig triste for at siste hele dag i Hawaii var over =(

18.februar (onsdag) Avreisedag
Ute av rommene måtte vi være klokken 10, og da var det tid for de siste shoppingkrampene, siste solslikkingen, siste McDonalds besøk med fresh pinapple inkludert i prisen, siste - det meste- og trist men ikke sist, alle avskjedene =( Lotte dro med 10am shuttle, og det var trist å si hadet til henne =(.
Etter hvert som folk dro, kom nye til. Mona fra barteland og jeg konkluderte med at de i allefall ikke kan være like kule som oss, men at de har mye å se frem til. Tour #2 startet nemlig samme dag som Tou #1 sluttet, så det blei litt mingling med nykommerne før vi dro avsted.
Fia og jeg chilla poolside med hver vår big mac, og etter hvert som kvelden dro, og de mest fantastiske utvekslingsstudentene begynte å dra mot HNL, blei det stillere og stillere i Camp Noreg/Denmark. Klokken 1900 dro jeg til rom 747 for der hadde vi alle koffertene våre og sånt samlet. Jeg fikk skifta fra sommertøy, til klær som egna seg litt bedre i Nebraska, og gikk til lobbyen. Vilde fra Arendal ankom rundt 1900 og det var godt med litt felles Arendal Aloha Spirit. Dessverre fikk jeg ikke sett henne så mye, men litt var i allefall bedre enn ingenting!

Shuttelen kom, jeg måtte si farvel til vårt 2-stjerners hotel, og alle de utrolige menneskene jeg hadde tilbragt den beste uken av mitt liv, med.


Fia og meg

Turen til flyplassen tok ca 20 minutter, og jeg ble sluppet av ved UA check-in, hvor jeg først måtte gjennom noe Agricultural greier, for å forsikre myndighetene om at jeg ikke tar noe agricultisk med hjem fra Hawaii som kan skade fastlandet. Det gikk smud. Like smud gikk det ikke i innsjekkkøen, for det gikk heller trått. Heldigvis var jo jeg sjekka inn fra før, så jeg hadde jo egentlig ingen bekymringer, annet enn å få kofferten min med på flyet. Selvfølgelig funka ikke visa kortet mitt, så måtte betale cash. I samme slengen flytta innsjekkingsmannen meg fra et midtsete, til midtgang sete. Det var jo greit gjort =)

Kom meg gjennom security, den verste stressfaktoren var nok en gang å få lappetoppen ut av veska si, og i egen boks for scanning. Ser ikke helt vitsen med det, men det får gå.
Gikk straight til gate 8 hvor flight UA 84 venta. Mellomlanding i LAX, og så videre til JFK, men jeg gikk jo som kjent av i LA.

Ved gate får jeg en text fra Fia, og hun er på vei for å si hadet nok en gang! Fikk snakka et par minutter med henne og vi avtalte å møtes i LAX for litt morgenmad, før min kjip-klasse economy boarding starta. Neida, UAEco er helt greit det, hverken mer eller mindre. Satt å hørte på Channel9 under taxing og take off, som grei underholdning for meg. :D
Søvna etter et par minutter etter takeoff, og våkna ikke før det blei prepared for landing i LAX. Var en del turbulens under flighten, så jeg sov litt urolig, men det er jo alltid sånn på oversjøiske flighter.

Landing i LAX ca 30 minutter tidlig, og jeg var litt i tåke, for om 5 på morran i LA, så er min naturlige klokke (Hawaiian time) kun 3 på morningen. Fikk bytta fra Terminal 7 til 6, hvor DEN-flighten hadde gate 3 timer senere. Siden Fia's Delta flight ikke landet før klokken 6, fant jeg ut at jeg måtte ha noe å ete før hun kom. Fant meg den dyreste frokostresturanten jeg noen gang har vært på, tror jeg. Heldigvis så smakte det godt! Betalte nesten $15 for en baguette, fountaindrink og et eple. Plasserte meg ved vinduet, hvor en UA 757 venta på takeoff et par timer senere. Utrolig herlig fly, i det nye UA liveryet, men uten Winglets.

Da klokka slo 6, texta jeg Fia, og hun var i Terminal 5. Da traska jeg i undergangen mellom T6 og T5, og møtte henne ved 54b. Vi gikk til en langt billigere frokostplass, Fia fikk seg morgenmad #1, og jeg fikk min morgenmad #2 - en jordbær/vanilje yoghurt med granola. Vi gikk innom en "I <3 L.A." butikk og fikk kjøpt oss hver vår smukke tskjorte som selfølgelig har printet "I <3 L.A." på, og det var på tide å si på gjensyn, for denne gang. Alene og forlatt, en halvtime før min avgang, gikk jeg tilbake til T6 via undergangen, og kjøpte meg en Barack Obama bok, begynte å lese, før UA 558 til DEN kjip-klasse (Eco) annonserte boarding. Jeg blei seated i midtsete, mellom to eldre herrer.
Søvna gjorde jeg rett etter take-off, og våkna ikke før jeg kunne skimte the Rockies under et lite skydekke rett før landing i Denver.
Smootheste landinga jeg noen gang har vært borte i, for jeg kjente virkelig ikke landingen.

Taxa til Concourse B i Denver, og beveget meg til Concourse A med det utrolig effektive toget mellom concoursene. Der plasserte jeg meg i food court'en, med en meal fra Mækkærn, med god utsikt over tarmacen. Spotta litt også, men mest UA og Frontier sånn rundt 12-13 på ettermiddagen. Fant gate'n til BA's LHR flight som var forventa om et par tre timer, og LH gaten som ikke er i bruk før i 16 tiden tror jeg.
Blei jo mest vindusspotting selvfølgelig men fikk et par OK bilder på brikka.

Skrudde på PCen og surfa litt på nettet. En fin ting med DEN er at de tilbyr gratis trådløst internett, for oss uvaska masser som ikke har tilgang til loungene =)
Etter en stund, var det tid for meg å bevege meg til gate A63 hvor UA 5101 ventet.

Avgang var 10 minutter tidlig, og vi landet i Scottsbluff 30 minutter tidlig, så det er tydelig vi hadde god tailwind nordover. =)


Det var kaldt, men også litt godt å komme hjem til Nebraska igjen. Godt å se vertsfamilien min igjen. Men jeg savner Hawai'i utrolig mye, og jeg er glad for at jeg har mange av de gode minnene dokumentert med kameraene mine =)

Jeg skal garantert tilbake, og jeg har da lyst til å utforske de andre øyene som utgjør den yngste staten.

Hawai'i generelt:
- Det regner nesten hver dag, men kun korte skurer, som gjør at det hele tiden er frodig og grønt.
- Jeg så kun en WalMart på O'ahu
- Hawai'i er så unikt. Det finnes ingen slanger der, pga strenge importregler, naturen er storslagen, og hele greia er bare utrolig vakkert, som jeg håper alle får opplevd i livet.
- ABC Stores finner du over hele Hawai'i, og bare i Honolulu må det være flere titalls av dem.
- Hilton Hotellet i Honolulu har egen Louis Vitton butikk. Skjer med det?
- JEG SKAL TILBAKE :D
- I love Hawaii.

Håper dere ikke har venta forgjeves på min turrapport fra Hawaii. Har vært busy den siste uken med musikaljobbing (ja, jeg er med i musikalen som student director) og mye lekser som har mått blitt tatt igjen. Men ja, kommenter gjerne, og så skal jeg få gjort unna selve flight triprapporten om en liten stund (forhåpentligvis i løpet av denne uken!)

ALOHA, I am going to Hawai'i hana hou!
No aloha Hawai'i.
No he`e nalu wiht papa he`e nalu.
Mahalo nui loa, Explore America.

Mahalo nui loa, mamma og pappa for å ha gjort denne turen mulig for meg! Jeg kommer aldri til å glemme denne turen!

A hui hou, Honolulu!



PAU


Bilder tatt av meg fra turen er tilgjengelig på Facebook:
http://www.facebook.com/album.php?aid=104174&id=573450329&l=c67b1
http://www.facebook.com/album.php?aid=104259&id=573450329&l=3a5c0

Film fra turen er tilgjengelig på Facebook gruppen "Explore America Hawaii 11-18feb"
http://www.facebook.com/video/?id=573450329#/video/video.php?v=73590000329&oid=51543439078


- Cecilie Larsen




1 kommentar:

  1. Herlig, nå er jeg ikke misunnelig i det hele tatt...!
    Cec E ;)

    SvarSlett