Om Cecilie

Bildet mitt
Scottsbluff, Nebraska, United States
Utvekslingsstudent i Mitchell, Nebraska 08/09 med organisasjonen STS Foundation.

torsdag, mars 05, 2009

Frihetens land?

Inspirasjonen til dagens blogginnlegg ble hentet fra denne siden.
Jeg synes jo selvfølgelig at det å være utvekslingselev i et annet land, med en annen kultur, selv om jeg fortsatt befinner meg i den vestlige, "siviliserte" delen av verden, har vært veldig lærerikt. Jeg har ikke bare lært meg selv å kjenne på en helt ny måte, jeg har også lært et av de største verdensspråkene flytende, og jeg vil si jeg har blitt kjent med den amerikanske kulturen og livsstilen på en helt unik måte. 2008/2009 har vært kritiske år for USA, med tanke på en kraftig nedgang i økonomien, et av de mest omtalte presidentvalgene i nyere tid, og den første, nei hva skal jeg si, Barack Obama er jo like amerikansk som alle andre, så jeg har egentlig ikke lyst til å dra hans hudfarge inn her, for det har ingenting med saken å gjøre - men de fleste skjønner jo at han er den første ikke-kaukasier som har inntatt det ovale kontoret i Washington D.C.

Midt oppe i dette kaoset, befinner altså jeg meg. En liten forvirra jente fra Sørlandet.
Før jeg kom til USA, husker jeg den utrolige arrogante holdningen jeg hadde til Demokratene, hvor mye jeg elsket USA, og ikke ville høre negative ord om "my man" George W Bush - for jeg, ja jeg var en Republikaner på min hals.

Nå har jeg vært her i 7 måneder, har tatt en American Government klasse siden i høst, og har bare innsett at jeg har tatt feil. USA er fortsatt et bra land og alt det der - ikke misforstå meg nå, men jeg begynner å bli mer og mer kritisk (eller beskytter jeg bare Norge siden jeg kanskje har litt hjemlengsel?) til systemet her, til lovgivningen og alt det der.

Som norsk statsborger, har jeg vokst opp i et sosialdemokrati. Greit nok at noen skatter kanskje har vært litt høye, og jeg ser jo helt klart behovet for å fjerne noen av dem, men det er utrolig trygt å våkne opp hver dag og tenke på at størsteparten av sykehusregninga mi er allerede dekket av staten, om jeg skulle havne i en ulykke eller bli syk. For ja, selv i Norge blir man syk innimellom.
Frihetens land blir jo USA ofte omtalt som, men jeg vet ikke helt jeg, om det kan stemme. På mange punkter gjør det nok det, det er for eksempel mye lettere å starte en egen bedrift i USA, uten å måtte bli skattejaga av ligningsmyndighetene. Men det er også negative sider med for stor frihet. Frihet under ansvar, er et av slagordene til mitt ungdomsparti, Unge Høyre. Jeg ser utrolig mye frihet blandt det amerikanske folk - men betydelig mindre ansvar. Det tror jeg er en av de medvirkende årsakene til den økonomiske krisen hele verden opplever nå, spesielt fordi USA er en stor aktør i verdensmarkedet.

En annen ting jeg vil kommentere, som nå gjør linken i begynnelsen av innlegget mitt gjeldene, er alkohollovgivningen her.
I USA må man være 21 år for å kjøpe en flaske øl på WallieWorld (WalMart), selv med kun et par prosent alkohol. I Norge må man være 18.
I USA kan man dra i krig som attenåring, og kan strengt tatt drepe andre mennesker i en alder av 19-20 år. Forkjempere av alkoholloven i USA sier at hvis man drikker alkohol, så kan man skade andre mennesker, fordi man fyllekjører og blablabla. Jaja, så kan man vel holde seg hjemme i soffaen med pilsen i hånda og fjernkontrollen til TVen som viser college football på reprise for n'te gang på en dag.
I Norge har vi ingen alkoholkonsumeringslov, som betyr at strengt tatt hvem som helst kan konsumere alkohol. Det er bare de som forsyner mindreårige (altså 18-åringer, som seriously speaking er voksne i mine øyne) med alkohol av diverse styrke, som kan bli tatt hånd om av politiet. Hvis du som mindreårig prøver å få tak i alkohol på butikken, og blir oppdaget at du er under 18/20, så skjer det faktisk ingen ting med deg. I verstefall kontakter politiet foreldrene dine, men du har ikke så veldig mye å risikere.

Det jeg vil frem til uansett, er at jeg ikke ser på alkoholkonsumering som en menneskerett, men at mennesker selv skal ha frihet til å velge og ta ansvar for sine handlinger selv. Skulle nesten tro at amerikanere trenger politiet til å være barnevakt for dem.
Alkoholfriheten i Norge er mye større.

Når jeg tenker på drikkekulturen i Norge, da jeg enda bodde i Norge, lo jeg litt stille for meg selv. Men nå som jeg innser hvor idiotisk amerikansk alkohol politikk er, og at det bare fører til at ungdommer røyker cannabis i stedet, for det er lettere å gjemme, så bør det ringe noen bjeller i Kongressen snart - håper jeg.

Nei, det skal bli godt å komme tilbake til gode gamle Norge!


!!!!!VIKTIG!!!!!
(Dette innlegget er på ingen måte komposert ved å fremme Unge Høyres syn på noen av sakene jeg har tatt opp. Dette er mine egne ord, som ikke skal taes i sammenheng med mitt medlemskap i Unge Høyre) - Og nei, Unge Høyre-møter inneholder mer enn bare øl og vin =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar